یوزرنیم پسوردهای جدید نود 32 عمو حسن

مقالات رایانه و اینترنت و ویندوز و نرم افزار و سخت افزار

یوزرنیم پسوردهای جدید نود 32 عمو حسن

مقالات رایانه و اینترنت و ویندوز و نرم افزار و سخت افزار

متن را ازسایتهای وب، شکار، ذخیره سازی و مرتب نمائید

متن را ازسایتهای وب، شکار، ذخیره سازی و مرتب نمائید

با وجود آنکه اینترنت یک ابزار تحقیقاتی شگفت انگیز به حساب می آید،اما واقعاً به آسانی می تواند از مسیر خود خارج گردیده و انبوهی از Bookmark های صفحات مرتبط با یک سوژه خاص را انباشته نماید. با اینحال، ممکن است لیبل گذاری این Bookmarkها چندان خوب انجام نشده باشد.
بعضی ازمردم،مشکل مذکور را با استفاده ازیک Bookmark Manager حل می کنند و گروه دیگری با یک برنامه Sticky Notes .ما دراین مقاله به بررسی ابزاری خواهیم پرداخت که بعضی ازبهترین ویژگیهای هر دو راه حل مذکور را با یکدیگر ترکیب کرده و به شما امکان می دهد تا یک بخش ازمتن یک سایت وب را همزمان با آدرس صفحه مورد نظر ضبط کنید.متن توصیفی،به یاد سپردن موضوع صفحه وب را آسان تر نموده و لینک وب نیز دسترسی سریع به آن را امکانپذیر خواهد نمود. ما در این مقاله به بررسی یک برنامه رایگان ویندوز با نام Quotepad خواهیم پرداخت.

قدم 1

کاررا با اجرای یک مرورگر وب آغاز کرده،آدرس http://quotepad.info را در نوار آدرس آن وارد نموده و سپس کلید Enter را فشار دهید. وقتی سایت مورد نظربارگذاری شد، بر روی لینک Download کلیک نموده(این نرم افزار در حال حاضر در نسخه 2،2 خود می باشد) و سپس گزینه Save را از جعبه محاوره ای File Download انتخاب کنید. در صفحه بعدی، محلی را برای ذخیره سازی فایل بارگذاری شده انتخاب کرده و سپس بر روی کلید Save کلیک نمائید. فایل مورد نظر بسیار کوچک است و بارگذاری آن تنها چند لحظه طول خواهد کشید.

قدم 2

Quotepad بصورت یک فایل فشرده سازی شده بارگذاری خواهد شد، اما ویندوز همه چیز را درباره این نوع فایل می داند، پس برای ادامه کار صرفاً فایل مربوطه را یافته و بر روی آن دو بار کلیک نمائید. هنگامیکه پنجره مربوطه باز شد، آیکن Setup را پیدا کرده و بر روی آن دو بار کلیک نمائید. از هشدارهای امنیتی صرفنظر نموده و بر روی گزینه Run کلیک کنید. پس ازآغاز ویزارد، از اعلانهای آن پیروی کرده ، تنظیمات پیش فرض و همچنین توافقنامه مجوز را بپذیرید( در صورتی که مایل باشید، گزینه ای برای نصب این برنامه بر روی یک درایو USB در اختیارتان قرار دارد) و سپس بر روی کلید Finish کلیک نمائید. زبان مقتضی خود را انتخاب نموده، گزینه « Do not show again» را فعال کرده و سپس بر روی OK کلیک نمائید.

قدم 3

پس ازیک لحظه، پنجره Quotepad ظاهر خواهد شد. بطور پیش فرض، این پنجره تقریباً در قسمت بالا و سمت راست صفحه نمایش قرار گرفته و به حاشیه دسک تاپ شما چسبیده است. هنگامیکه نشانگر ماوس خود را از این پنجره دور می کنید، تقریباً ناپدید شده و تنها یک نوار نارنجی رنگ باریک بر روی حاشیه سمت راست صفحه نمایش را از خود باقی می گذارد. اگر نشانگرماوس را بر روی این نوار حرکت دهید، پنجره مجدداً ظاهر خواهد شد. شما می توانید یادداشتهائی را مستقیماً در این پنجره تایپ نموده و یا آنها را از یک سایت وب کپی کنید.اجازه بدهید استفاده از آن را آغاز کنیم.

قدم 4

حالا ما به یک سایت مرتبط با چادرهای مسافرتی می رویم. ما اطلاعات جالبی را درباره یک چادر سبک وزن پیدا کرده ایم که می خواهیم بعداً باز هم به آن مراجعه نمائیم. بنابراین، می توانید متن مورد نظر را با مکان نما و استفاده از کلید Shift انتخاب کرده، کلیدهای Ctrl و Q را بطور همزمان برای کپی شدن متن انتخاب در یک یادداشت جدید Quotepad فشار داده، سپس دریک خط سوژه خالی کلیک نموده و عنوانی نظیر « Camping-Tarpent» را وارد کرده و نهایتاً برای تکمیل یادداشت جدید بر روی OK کلیک نمائیم.

قدم 5

به اضافه کردن کلیپهائی از سایتهای وب مختلف ادامه داده و یا صرفاً بر روی یادداشت بالائی (که یک Placeholder به حساب می آید)کلیک نموده و یادداشت جدیدی را تایپ کنید.این روش به شما کمک می کند تا یک عنوان توصیفی را برای هر یادداشت وارد نمائید.برای مثال،همه یادداشتهای مربوط به گردش ما درتعطیلات شامل عبارت «Camping» هستند. ارتفاع پنجره Quotepad را با کشیدن لبه های بالائی یا پائینی آن تغییردهید.با افزایش تعداد یادداشتهای ذخیره شده،برنامه یک نوار Scroll را به پنجره خود اضافه می کند. برای آنکه تنها یادداشت های مرتبط با یک موضوع خاص نمایش داده شوند،بر روی آیکن ذره بین کلیک کرده و عنوان مورد نظر خود را درجعبه خالی Filter تایپ نمائید.

قدم 6

استفاده ازفرمان Filter در عین حال به شما امکان می دهد تا صرفاً یادداشتهائی را مشاهده کنید که حاوی عبارت جستجو هستند. برای مثال، ما در اینجا تایپ عبارت« hammock» را آغاز کرده ایم و Quotepad تمام یادداشت ها را به استثنای یکی از آنها که ما از سایت وب hammock-camping کپی کرده بودیم، مخفی می نماید . بر روی آیکن لینک وب در گوشه پائین و سمت راست یادداشت کلیک کنید. هنگامیکه آدرس سایت وب در یک پنجره Pop-up ظاهر شد، بر روی آن کلیک کنید تا صفحه وب مربوطه در یک برگه جدید در مرورگر وب شما بارگذاری گردد.

قدم 7

Quotepad در عین حال به شما امکان می دهد تا آلارمهائی را به یادداشتهای بخصوص اضافه کنید. برای اینکار، بر روی آیکن سنجاق در نوار عنوان برنامه کلیک نمائید تا به دسک تاپ شما الصاق گردد( به این ترتیب دیگر مرتباً مخفی نخواهد شد)، سپس منوی برنامه را با کلیک برروی مثلثی که در سمت چپ نوار عنوان برنامه قرار دارد، باز کنید. گزینه New reminder را از منو انتخاب کرده و سپس هنگامیکه جعبه محاوره ای مربوطه بازشد، یک تاریخ و ساعت برای آلارم و همچنین یک موضوع و کمی متن توصیفی را برای آن وارد نمائید.Quotepad از هر دو نوع آلارم On-Off و تکرار شونده پشتیبانی می کند. وقتی کارتان در اینجا به پایان رسید، بر روی OK کلیک نمائید.

قدم 8

صرفنظر از اینکه Quotepad به دسک تاپ الصاق شده است یا خیر، جعبه محاوره ای آلارم در تاریخ و ساعت تنظیم شده توسط شما ظاهر گردیده و بطور خودکار بر روی تمام پنجره های باز دیگر قرار می گیرد( صرفنظر از اینکه چه برنامه های دیگری در حال اجرا هستند).شما می توانید آلارم را با انتخاب یک زمان جدید از منوی Dropdown پائین این جعبه محاوره ای، ویرایش تنظیمات به تعویق انداخته، آن را با کلیک بر روی کلید Change reminder ویرایش کرده و یا با کلیک بر روی کلید OK تائید نمائید. گزینه آخر باعث می شود که آلارم مرخص گردیده و جعبه محاوره ای مربوطه نیز بسته شود.

قدم 9

پیش از آنکه صحبت خود را به پایان برسانیم، اجازه بدهید به چند نکته دیگر نیز اشاره کنیم. یکبار دیگر منوی برنامه را باز کرده و اینبار گزینه Settings را انتخاب نمائید. شما از اینجا می توانید راه اندازی شدن (یا نشدن) Quotepad با ویندوز، دسترس پذیری آن از Notification Area سمت راست Taskbar و یا ترکیبهای کلید برای شکار متن از صفحات وب و نظایر آنها را پیکربندی کنید. در عین حال بد نیست بر روی برگه Main Window کلیک نموده و احتمالاً الگوهای رنگی مختلف را بررسی کرده یا اندازه متن را برای نمایش یادداشتهای بیشتر تغییر دهید.

قدم 10

درنهایت، بر روی برگه Database کلیک در جعبه محاوره ای Quotepad Settings کلیک نمائید. این بخش امکان ایجاد یک بانک اطلاعاتی جدید برای ذخیره سازی یادداشتهای مربوط به یک پروژه خاص را در اختیار شما قرار می دهد( تفکیک پروژه ها در بانکهای اطلاعاتی متفاوت، به افزایش سرعت جستجو و عملکردهای شما کمک خواهد کرد). شما در عین حال می توانید در این برگه از بانک اطلاعاتی جاری به بانک دیگری که قبلاً ایجاد کرده اید، سوئیچ نمائید. امکان تهیه کپی پشتیبان از بانکهای اطلاعاتی ایجاد شده نیز وجود خواهد داشت.
منبع:نشریه بزرگراه رایانه، شماره 124

فرمتهای PDF آنلاین را به آسانی پر کنید

فرمتهای PDF آنلاین را به آسانی پر کنید

این روزها پر کردن فرمهای آنلاین به یک امر متداول تبدیل شده است. متاسفانه، بعضی از سایتهای وب سرویسهای آنلاین اصرار دارند که بازدیدکنندگان آنها فرمهائی را پیش از پر کردن آنها بصورت دستی، بارگذاری و چاپ نموده و سپس فرم تکمیل شده را با پست برای آنها برگردانند. این وضعیت می توانند آزاردهنده و وقتگیر باشد، خصوصاً برای فرمهای طولانی.
با اینحال، یک سایت وب با نام Fill Any PDF می تواند تا حدودی به خودکارسازی کارها کمک نماید. البته این سایت نمی تواند بجای شما به دفتر پستی مراجعه کند، اما به هر فرمی با فرمت PDF امکان می دهد که بصورت الکترونیکی پر شود، حتی اگر فرم اصلی در برابر ویرایش قفل شده باشد. استفاده از این سرویس بسیار آسان و کاملاً رایگان است ، گرچه شما باید بر روی سایت ثبت نام کنید. ما در این مقاله به بررسی نحوه بهره گیری از این سایت خواهیم پرداخت.

قدم 1

یک مرورگر وب را اجرا نموده و آن را به آدرس www.fillanypdf.com هدایت کنید. هنگامیکه صفحه خانگی این سایت وب ظاهرشد، بر روی کلید «Sign up for Free» در سمت چپ صفحه( زیربخش Member Login) کلیک نمائید. حالا باید یک فرم ثبت نام کوتاه را پر کرده و یک کلمه عبور با حداقل 6 کاراکتر طول را انتخاب نمائید. در انتها، بخش شرایط استفاده (Terms of Use) را تیک زده و سپس بر روی کلید Submit کلیک نمائید.

قدم 2

یک eMail تائیدی(Confirmation) به آدرسی که در فرم قدم 1 پر کرده اید، ارسال خواهد شد. با اینحال، شما نیازی ندارید که بر روی چیزی در این پیام eMail کلیک نمائید . صرفاً در مرورگر وب خود بمانید و با کلیک بر روی کلید Home در گوشه بالا و سمت چپ صفحه، به صفحه خانگی سایت برگردید. حالا نام کاربری و کلمه عبور خود که در مرحله قبل انتخاب کرده بودید را در بخش Member Login وارد کرده و سپس بر روی کلید قرمزرنگ Login کلیک نمائید.

قدم 3

سایت وب Fill Any PDF حالا صفحه حساب کاربری شما را نمایش خواهد داد. از آنجائیکه ما هنوز هیچ کاری را با این سرویس انجام نداده ایم، چیز زیادی برای مشاهده در این قسمت وجود ندارد. بعنوان اولین قدم، باید یک فرم PDF که قرار است پر شود را به این سایت Upload کنید. اگر بلافاصله یک نمونه از چنین فرمی را در اختیار ندارید، سایتهای وب دولتی محلهای مناسبی برای یافتن آنها هستند. پس از انتخاب و بارگذاری فرم PDF مورد نظر خود، به صفحه حساب کاربری Fill Any PDF برگشته و سپس بر روی لینک Import Form کلیک نمائید.

قدم 4

صفحه Import Page نیاز دارد که شما نامی را برای فرم Upload شده انتخاب کنید، بنابراین یک نام توصیفی مناسب را در فیلد Name وارد نمائید. حالا بر روی کلید Browse در کنار فیلد Fill کلیک کرده و از مرورگر ویندوز برای تعیین محل و انتخاب فرم PDF مورد نظر خود استفاده نمائید. فیلدهائی که در سمت راست این صفحه قرار گرفته اند، اختیاری هستند و در واقع برای استفاده توسط بنگاه های تجاری در نظر گرفته شده اند که از کنترلهای اسناد ( برای خودکارسازی شماره گذاری اسناد و اعمال داده های تجدید نظر و امثالهم ) استفاده می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هر گزینه، کافی است بر روی علامت سئوال آبی رنگی که در کنار آن قرار گرفته، کلیک نمائید. در غیر اینصورت، برای Upload کردن فایل بر روی کلید Submit کلیک نمائید.

قدم 5

در اینجا فرم ما به سایت Fill Any PDF بارگذاری شده است. ظاهر فرم PDF در اینجا دقیقاً به همان صورتی است که اگر در PC خود بر روی فایل مربوطه کلیک نموده و آن را باز می کردید، نمایش داده می شد. با اینحال، تفاوت بزرگ نمای این سایت در آن است که می توانیم از تسهیلات Fill Any PDF برای پر کردن اکثر و یا تمام قسمتهای فرم استفاده کنیم، بدون آنکه مجبور باشیم به دستنوشته متوسل شویم. برای شروع کار، بر روی کلید Type/Write در نوار ابزار بالای فرم کلیک نمائید.

قدم 6

بر روی کلید Type کلیک نموده، سپس نشانگر ماوس خود را به اولین قسمت از فرم که باید پر شود حرکت داده و سپس کلیک کنید. حالا شما می توانید مستقیماً در داخل فرم تایپ نمائید. Fill Any PDF بطورخودکار تلاش می کند تا یک اندازه فونت مناسب را انتخاب نماید، اما اگر فونت انتخابی این سایت بیش از حد بزرگ یا کوچک است، از جعبه اندازه فونت در سمت راست نوار ابزار برای تنظیم آن استفاده کنید. به همین ترتیب، رنگ پیش فرض متن نیز سیاه خواهد بود. اگر می خواهید از یک رنگ متفاوت استفاده کنید، بر روی جعبه انتخاب رنگ که در سمت راست تنظیم اندازه فونت قرار گرفته است، کلیک نمائید.

قدم 7

ما در هنگام وارد کردن مقدار هدیه، اشتباه کرده و آن را بیش از حد بالاتر از خط مربوطه قرار داده ایم. با اینحال، به آسانی می توانید اینگونه مشکلات را برطرف کنید.درحالیکه ابزار Type انتخاب شده است، بر روی ورودی مشکل ساز کلیک نموده ، کلید ماوس را نگهداشته و سپس ورودی مورد نظر را به محل صحیح آن بکشید.

قدم 8

فرم مورد نظر ما دارای چند Checkbox(مربع هائی که از آنها برای تیک زدن و انتخاب گزینه ها استفاده می شود) است که ما باید یکی از آنها را تیک بزنیم. البته تیک زدن این گزینه با یک قلم پس از چاپ آن بر روی کاغذ به هیچوجه کار مشکلی نخواهد بود، اما Fill Any PDF دارای ابزاری با نام «Write» است که می توانید از آن برای انجام چنین مقاصدی استفاده کنید. بر روی کلید Write کلیک نمائید تا نشانگر ماوس به یک مداد تبدیل شود. حالا نشانگر را بر روی Checkbox مورد نظر خود قرار داده، کلیک نموده، کلید ماوس را نگهداشته و یک تیک کوچک را ترسیم کنید. اگر در هر محلی اشتباه کردید، می توانید بر روی کلید Undo در نوار ابزار بالای فرم کلیک نمائید تا یک مرحله به عقب برگردید.

قدم 9

ممکن است فرم شما به یک امضاء نیاز داشته باشد.Fill Any PDF دارای یک کلید Sign است اما این ویژگی تنها یک فونت پیوسته (Cursive) را بعنوان امضاء مورد استفاده قرار می دهد و یک تاریخ تائید شده را به پائین آن اضافه می کند( این ویژگی برای استفاده های تجاری مفید است).با اینحال، اگر می خواهید فرم را بطور دستی پس ازچاپ آن امضاء کنید، بر روی کلید Print کلیک نموده و سپس گزینه Save& Close را انتخاب نمائید.

قدم 10

Fill Any PDF فرصت ارسال فرم از طریق eMail را نیز در اختیار شما می گذارد. اگر مایل به انجام اینکار هستید، یک آدرس eMail و پیام خود را تایپ کرده و سپس بر روی گزینه Send Copy کلیک نمائید.در غیر اینصورت ، بر روی Do not Send کلیک کنید. فرم اکنون بر روی سایت وب Fill Any PDF ذخیره شده است و می توانید آن را برای مشاهده، چاپ و یا ویرایشهای بعدی باز کنید. برای مشاهده فهرست فرمهای ذخیره سازی شده، بر روی کلید Manage کلیک نمائید. شما همچنین می توانید فرمهای قدیمی و یا فرمهائی که دیگر به آنها نیاز ندارید را در این قسمت حذف کنید.
منبع:نشریه بزرگراه رایانه، شماره 124

نصب یک درایو اپتیکال جدید

نصب یک درایو اپتیکال جدید

درایوهای داخلی بسیار ارزان تر از مدل های خارجی هستند و به آسانی می توانید یکی از آن ها را در داخل کامپیوتر خود نصب کنید. ما در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چطور این کار را انجام دهید
دلایل خوبی که باز کردن کیس کامپیوترتان را توجیه کنند زیاد نیستند، اما نصب یک درایو اپتیکال جدید برای اضافه کردن قابلیت های ضبط DVD یا بهره گیری از فرمت دیسک Blu-ray می تواند یکی از آن ها باشد. یک درایو Blu-ray نه تنها به شما امکان می دهد فیلم هایHD را تماشا کنید هرچند که ممکن است کامپیوتر شما برای انجام این کار به ارتقاهای دیگری نیز احتیاج داشته باشد)، بلکه دیسک های خام Blu-ray فضای بسیار زیادی را برای ذخیره سازی کپی های پشتیبان در اختیارتان قرار می دهند.
دستورالعمل های زیر برای تمام انواع درایوهای اپتیکال دقیقاً یکسان هستند.
اگر کامپیوتر شما به یک درایو CDیاDVD بسیار قدیمی مجهز باشد، ممکن است بخواهید آن را با یک مدل جدیدتر جایگزین کنید تا سرعت کارهای خود را افزایش دهید، بدون آن که هزینه اضافی را برای یک درایو Blu-ray بپردازید. با این حال، دو نوع متفاوت از اتصالات داخلی بر روی درایو های اپتیکال دیده می شوند: SATAوIDE که ما در طول مراحل زیر به تشریح عملیات مربوط به هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

1. کامپیوتر خود را باز کنید

شما برای نصب درایو جدید خود باید کامپیوترتان را باز کنید. در اکثر موارد این کار به معنای جداکردن پانل سمت چپ کیس (در شرایطی که از روبرو به کیس خود نگاه می کنید) است. کامپیوتر خود را خاموش کرده و تمام کابل ها را از آن جدا کنید. به طور معمول دو پیچ در قسمت پشتی این پانل قرار دارند که بایستی آن ها را باز کرده و پانل را از محل خود بیرون بکشید. همچنین ممکن است یک اهرم آزاد کننده در بالا یا قسمت کناری این پانل وجود داشته باشد. به عنوان یک روش جایگزین دیگر، این پانل در عین حال می تواند با یک سوئیچ یا کلید در قسمت پشتی کیس کامپیوتر شما در محل خود قفل شده باشد. پس از جدا کردن این پانل، داخل کیس را بررسی و درایو اپتیکال فعلی خود را پیدا کنید. این کار بسیار آسان خواهد بود زیرا شما می توانید پانل آن را بر روی قسمت جلویی کیس کامپیوترتان ببینید.

2.یافتن محلی برای درایو جدید

باید یک مقر درایو خالی در بالا یا پایین درایو دیسک فعلی شما وجود داشته باشد. این مقر با یک صفحه پلاستیکی بر روی پانل جلویی کیس پوشانده شده است. اگر چنین مقری را پیدا کردید می توانید درایو جدید را در آن نصب کنید، در غیر این صورت باید درایو فعلی خود را از سیستم خارج کرده وآن را با درایو جدید جایگزین کنید (البته حتی اگر چند مقر خالی در کیس شما وجود داشته باشند، هنوز می توانید درایو قدیمی را با درایو جدید جایگزین کنید). اگر از یک مقر اضافه استفاده می کنید، صفحه پلاستیکی را با فشار دادن آن به سمت داخل از قسمت جلویی کیس، جدا کنید. ممکن است این صفحه با یک گیره یا پیچ در محل خود محکم شده باشد که در هر یک از این موارد باید ابتدا ساختار نگهدارنده را جدا کنید. همچنین ممکن است یک صفحه فلزی مسیر مقر درایو را مسدود کرده باشد. در این صورت باید صفحه مذکور را با پیچاندن از محل خود جدا کنید.

3. خارج کردن درایو قدیمی

اگر از یک مقر جدید استفاده می کنید (و تصمیم ندارید درایو قدیمی را جایگزین کنید)، می توانید به مرحله 4 بروید. اگر می خواهید درایو فعلی را جایگزین کنید، ابتدا تمام کابل ها را از قسمت پشت آن جدا کرده و سپس پیچ های نگهدارنده درایو را باز کنید. درایو را با فشار آن به سمت بیرون از قسمت پشت، از کیس خارج کنید. اگر درایو از جای خود حرکت نکرد، احتمالا از سمت دیگر نیز پیچ شده است. در این حالت شما باید پانل سمت راست کیس کامپیوتر خود را نیز به همان روشی که در مرحله 1 توضیح دادیم، باز کنید. اگر به اندازه کافی خوش شانس بوده و یک کیس از نوع Tool-Freeداشته باشید، درایو شما به احتمال اصلاً پیچ نشده است و شما می توانید با فشار یک گیره درایو خود را آزاد کرده و آن را از کیس خارج کنید.

4. نصب درایو جدید

حال که شما یک مقر درایو خالی در اختیار دارید، درایو جدید را از قسمت جلوی کیس به داخل این مقر بفرستید. هنگامیکه پانل جلویی درایو با پانل جلویی کیس کامپیوترتان همتراز شد، حفره پیچ ها نیز با حفره های موجود بر روی مقر انطباق خواهند یافت. می توانید از پیچ های درایو قدیمی برای محکم کردن درایو جدید در محل خود استفاده کنید. اگر یک کیس Tool-Freeدر اختیار دارید، از روش خاص آن برای محکم کردن درایو استفاده کنید.

5. اتصالات

دو نوع اتصال اصلی برای درایو های اپتیکال وجود دارند : SATAوIDE. اگر به شکل 5 نگاه کنید، درایو SATA را در بالا می بینید. کامپیوترهای قدیمی تر تنها دارای اینترفیس IDE هستند، اما در بعضی از درایوها و مادربردها از هر دو اینترفیس پشتیبانی می کنند. اگر در حال جایگزین کردن یک درایو قدیمی هستید، ممکن است بتوانید درایو جدید را به کابل هایی که از آن جدا شده اند متصل کنید. در غیر این صورت، اگر درایو جدید کابل های مورد نیاز خود را به همراه دارد، از آن ها برای اتصال درایو به مادربرد استفاده کنید. در مورد اینتر فیس IDE، کانکتوری که عریض تر به اتصال کابل داده و کانکتور کوچک تر با چهارپایه به اتصال تغذیه برق اختصاص دارد. برای SATA وضعیت کاملاً معکوس است. یعنی اتصال عریض تر به کابل تغذیه برق و اتصال باریک تر به کابل دیتا اختصاص دارد. کانکتورهای متعددی برای هر یک از این کانکتورها بر روی کابل های متصل به منبع تغذیه کامپیوتر شما وجود دارند، یکی از آن ها را به درایو خود متصل کنید.

6. استفاده از درایو

پس از آن که همه چیز در محل خود قرار گرفت، کیس خود را ببندید، کابل برق و سایر کابل ها را دوباره به آن متصل کرده و سپس کامپیوتر خود را روشن کنید. اگر می توانید صفحات Start-up را ببینید، بررسی کنید که آیا درایو جدید شناسایی شده است یا خیر. این درایو به صورت یک آیکن در پنجره My Computer نیز ظاهر خواهد شد. اگر یک درایو قدیمی را جایگزین کرده اید، آیکن درایو جدید مشابه آیکن قبلی خواهد بود. اگر درایوی را به سیستم خود اضافه کرده اید، باید آیکن درایو جدید را در کنار آیکن درایو قدیمی خود ببینید. به هر حال، یک دیسک را در درایو جدید قرار داده و ببینید که آیا ویندوز آن را به طور خودکار تشخیص می دهد. اگر دیسک شناسایی نشد بر روی آیکون درایو جدید دوبار کلیک کنید و ببینید که آیا محتوای دیسک شما را نشان می دهد یا خیر. اگر آیکنی را نمی بینید، کامپیوترتان را خاموش کرده و تمام کابل ها را از آن جدا کنید. حالا مجدداً پانل سمت چپ کیس را باز کرده و مطمئن شوید که همه کابل ها به طور صحیح در جای خود متصل شده اند.

منبع: نشریه عصر شبکه 113

ایجاد فایل های PDF با استفاده از ابزارهای مختلف

ایجاد فایل های PDF با استفاده از ابزارهای مختلف

وقتی نوبت به بهبود عملکرد یک PC می رسد، اکثر کاربران به فکر ارتقای سخت افزارهای خود می افتند. با این حال در مورد ابزارهای ایجاد PDF، شما باید ابتدا به نرم افزار مورد استفاده خود توجه داشته باشید. ما دراین مقاله به بررسی چند گزینه کاربردی برای انجام این کار پرداخته و آن ها را با Adobe Acrobat مقایسه خواهیم کرد.

امروزه اکثر قریب به اتفاق کاربران در اندیشه افزایش عملکرد سیستم های خود تا بالاترین سطح ممکن هستند و بسیاری از آن ها می دانند که برای اجرای بازی های محبوب و برنامه های مورد نیازشان به چه سخت افزارهایی نیاز دارند. با این حال، در بسیاری از موارد شما مجبور نیستید سخت افزار خود را ارتقا دهید تا عملکرد کلی سیستم تان را بهبود بخشید. ما تصمیم گرفته ایم یک مدل استفاده بسیار عمومی را به عنوان یک مثال در نظر بگیریم: ایجاد فایل های Adobe PDF. ما در این مقاله پنج ابزار مختلف برای ایجاد فایل های PDF را از جنبه های اندازه فایل و عملکرد آن ها مورد بررسی و مقایسه قرار خواهیم داد.
ایجاد اسناد مستقل از سکو(مانندPDF) با کاربردهایی مانند فشرده سازی و آرشیو فایل ها کمی تفاوت دارند. ابزارهای فشرده سازی معمولاً بر روی فرمت های آرشیو خودشان کار می کنند، اما در حوزه مورد بحث ما قالب (PDF) Portable Document Format شرکت ادوبی یک استاندارد غالب به شمار می آید و به کاربران کامپیوتر امکان می دهد تا اسناد PDF را بدون نیاز به نرم افزاری که سند در ابتدا بر روی آن ایجاد شده است (تنها با استفاده از یک ابزار رایگانViewer)، مشاهده و مدیریت کنند. در عین حال، وقتی ایجادPDF با فایل های نمایشی چند صفحه ای و یا تصاویری با کیفیت بالا سرو کار داشته باشد به قدرت پردازش قابل توجهی نیاز خواهد داشت، اما استاندارد و فرمت بدون هیچ تردیدی دارای کاربردهای عام هستند.

بنابراین، یک مبنای عالی برای مقایسه عملکرد با استفاده از یک پردازنده مدرن را به دست آورده ایم. ما پنج محصول مختلف را برای این مقایسه درنظر گرفته ایم که Acrobat 9 خود شرکت ادوبی نیز در میان آن ها است. آیا ابزار ادوبی سریع تر از رقبای خود است؟ آیا استفاده از این ابزار، کیفیت تصویری بهتری را برای PDF به همراه دارد؟ آیا می توان اندازه فایل های PDF را بیش از پیش کاهش داد؟ این مقاله تلاش خواهد کرد تا به تمام پرسش های فوق پاسخ دهد.

استاندارد PDF

فرمت سند قابل انتقال (PDF) که یک قالب مقیاس پذیر مبتنی بر بردار به شمار می آید، اولین بار در سال 1993 توسط Adobe System معرفی شد، اما تنها دو سال پیش بود که از طریق ISo 320001:2008 به یک استاندارد باز تبدیل شد. این قالب طراحی شده تا با یک شیوه مستقل از سکو، قابل خواندن و چاپ باشد، به این معنی که سخت افزار، سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی مورد استفاده برای ایجاد سند نباید ارتباطی با آن داشته باشند. این قالب در عین حال یک فرم استاندارد برای چاپ حرفه ای (PDF/X) نیز به شمار می آید.
همان طور که می توانید تصور کنید، این ویژگی به طور اخص برای حذف مشکلاتی که به خاطر فونت های مفقوده، شکستگی های نادرست صفحات و یا مشکلات فرمت فایل خودنمایی می کنند (مانند ناسازگاری هایی که مابین دو فرمت doc.2003و docx.ورد 2007 به چشم می خورند)، بسیار مفید خواهد بود. به علاوه، فرمت PDF نه تنها تمام محتویات سند را در خود جاسازی می کند، بلکه عناصر کنترلی را به آن ها می افزاید تا امکان دسترسی به یک جدول قابل کلیک از محتویات، Thumbnailهای پیش نمایش و یا فرم های داخل سند را فراهم سازد. در نهایت، یک فایل PDF تحت حفاظت قرار دارد، بنابراین به سادگی نمی تواند محتویات اصلی آن را دستکاری کرد. اسناد PDFمی توانند با استفاده از کلمه عبور تحت محافظت قرار گیرند و حتی امکان جلوگیری از چاپ آن ها نیز وجود دارد.
مشاهده و چاپ یک فایل PDF به برنامه Adobe Acrobat Reader نیاز خواهد داشت که در 35 زبان مختلف برای تمام سیستم های عامل مشهور قابل دسترسی است. شما می توانید از گزینه های جایگزینی مانند Foxit. Ghostscriptیا Okular نیز برای این منظور استفاده کنید.
اندازه اسناد PDF هیچ محدودیت واقعی ندارد و شما می توانید حتی صدها هزار صفحه را در یک فایل واحد داشته باشید. Letterو A4 متداول ترین اندازه صفحه برای اسناد PDF به شمار می آیند، اما از زمان انتشارAcrobat 7، امکان ایجاد صفحات با ابعاد غول آسا نیز فراهم شده است. هر عنصر در داخل یک سند PDF به عنوان یک آبجکت ذخیره می شود، به این معنی که اسناد PDF دارای تصاویر، کدگذاری، اطلاعات فونت، توضیحات و فیلدهای فرم مختلف به آسانی می توانند حاوی هزاران آبجکت باشند.
PDF مبتنی بر سه عنصر اصلی است: یک مدل گرافیکی بسیار شبیه به پست اسکریپت، یک سیستم مدیریت فونت برای جاسازی فونت های مورد نیاز در داخل PDFو ذخیره سازی ساخت یافته برای مدیریت تمام آبجکت ها و همچنین فشرده سازی.
ایجاد یک سند PDF از طریق یکپارچه سازی با نرم افزار کاربردی (ابزار کاربردی کار را از برنامه منبع شما مانند آفیس مایکروسافت تحویل می گیرد) و یا تبدیل از طریق چاپ سند مورد نظر، انجام می شود.
ابزار ایجاد، یک درایور چاپگر را بر روی سیستم نصب می کند که به کاربر امکان می دهد تنظیمات مربوطه را پیکربندی کرده و PDFرا در محل مورد نظر خود ذخیره کند.

Foxit Phantom PDF Suite 2.0

Foxit مدعی است که برنامه Phantom PDF Suite 2.0 می تواند فایل های PDF را تا سه برابر سریع تراز سایر رقبا ایجاد کند، بسیار سریع تر ایجاد می شود و دقیقاً تنها Foxit به یک درصد ملزومات ذخیره سازی رقیب اصلی خود نیاز دارد. این شرایط به طور قطع یک چالش واقعی است.
ابزار Foxit می تواند اسناد PDF را ترکیب یا تقسیم کند و ویرایش اسناد به صورت دسته ای برای تسهیل پردازش انبوه آن ها امکان پذیر خواهد بود.
phantom در عین حال به طور مستقیم از آفیس مایکروسافت پشتیبانی می کند و از توانایی اسکن اسناد به فرمت PDF برخوردار است. اضافه کردن متن به اسناد PDF و همچنین تغییر متن آن ها نیز امکان پذیر خواهد بود. توضیحات، یادداشت ها و برجسته کردن نیز در این برنامه پشتیبانی شده است.
به علاوه، یک ویژگی مقایسه نیز درنظر گرفته شده است که می توانید از آن برای ردیابی آسان تغییرات مابین دو نسخه سند خود استفاده کنید. چاپ، ویرایش و استخراج محتوای فایل نیز قابل مدیریت است.

FreePDF 4.02

FreePDF یک جایگزین برای محصولات ادوبی و Foxit به شمار می آید. این برنامه هیچ هزینه ای ندارد، اما در عین حال بسیار قدرتمند یا انعطاف پذیر هم نیست. فایل نصب FreePDF کوچکتر از 2 مگابایت است زیرا این برنامه برای کار خود به ابزار پست اسکریپت Ghostscript نیاز دارد. شما باید این دو برنامه را به طور جداگانه دانلود و نصب کنید. Ghostscript می تواند برای بررسی وجود خطا در اسنادPDF پیش از ارسال آن ها جهت چاپ، مورد استفاده قرار گیرد. به علاوه این ابزار می تواند یک سند PDF را به فرمت پست اسکریپت تبدیل کند. Ghostscriptیک ابزار خط فرمان است و به همین دلیل چندان کاربر پسند نیست. با این حال، FreePDFو Ghostscript در کنار یکدیگر یک گزینه کوچک و کارآمد را در اختیار تمام کاربران نیز قرار می دهند که به یک راه حل رایگان برای مدیریت وظایف ابتدایی خود در زمینه ایجادPDF نیاز دارند.
FreePDF از چند پروفایل (مانند یک حالت eBook) برای ایجادPDF پشتیبانی می کند. گذشته از این، برنامه اصلی تنها یک تنظیمات را برای پیکربندی کیفیت چاپ نگه می دارد. با این حال، شما می توانید چند سندPDF را در یک فایل واحد ترکیب کنید.

سکوی آزمایش و تنظیمات ایجاد PDF

ما از یک سیستم Phonom ll x6 1090T با شش هسته پردازنده استفاده کردیم تا مطمئن شویم که عملکرد پردازنده در فرآیند ایجاد PDF به یک گلوگاه تبدیل نخواهد شد. پیکربندی سخت افزاری و نرم افزاری سکوی آزمایش ما از مؤلفه های زیر تشکیل شده بود :
- پردازنده : Phonom ll x6 1090T
(45 نانومتری، 3/2 گیگاهرتز، 6 هسته ای)
- مادربرد:
(Asus crosshair IV Formula (AMD 890X)
- حافظه: دو ماجول دو گیگابایتی
DDR3-1333)OCZ3G2000LV4GK8-8-8-24)
- کارت گرافیکی: Radeon HD 5850 (یک گیگابایت GDDR5)
- هارد دیسک: 500 گیگابایت
(Seagate Barracuda 7200.11)
-منبع تغذیه : 750 وات (Silencer 750 EPS12V)
- سیستم عامل Windows 7 Ultimate X64 :
در این آزمایش از دو فایل پاورپوینت به عنوان اسناد منبع استفاده شده است. فایل اول یک سند 115 صفحه ای با Bulletها، متن، جداول و چند تصویر بود که حجمی معادل 54/3 مگابایت داشت. فایل دوم یک سند 24 صفحه ای با Bulletها، نمودارها، و تعداد زیادی Smart Art به حجم 5/77 مگابایت است. بر روی سکوی آزمایش نرم افزار پاورپوینت 2007 با سرویس پک 2 نصب شده بود.(جدول 1)
همان طور که در جدول 2 می بینید، Adobe Acrobate9 توانسته سند 115 صفحه ای ما را در یک فایل 5/3 مگابایتی جا دهد. خروجی سه ابزارPDF Export نرم افزار پاورپوینت 2007، Free PDFو PDF Creator فایل هایی با حجم نزدیک به 7 مگابایت بودند. از سوی دیگر،Foxit Phantom فایلی با اندازه بزرگ تر از فایل منبع را در اختیار ما گذاشت. خروجی فایل نمایشی پیچیده تر 24 صفحه ای ما وقتی در کوچکترین اندازه بود که برای تبدیل آن از PDF Exportخود پاورپوینت و یا Acrobat 9 استفاده کردیم و به ترتیب فایل هایی با حجم 1/5 و 2/3 مگابایت را به دست آوردیم. خروجی FreePDF و PDF Creatorتقریباً 9 مگابایت حجم داشتند و اندازه فایل ایجاد شده توسط Foxit Phantom نیز به 25 مگابایت می رسید. ( جدول 2)

کیفیت بالا

اندازه فایل تبدیل شده با کیفیت بالا از خروجی Acrobat 9 به وضوح کوچکتر از سایر گزینه ها است. سند 115 صفحه ای منبع ما پس از تبدیل توسط Acrobat حجمی در حدود 5/3 مگابایت پیدا کرد. فایل خروجی این سند از PDF Creatorیا FreePDF حجمی بیش از 7 مگابایت داشت، اما PDF Exportپاورپوینت و Foxit Phantom به ترتیب با تولید فایل های 15/3 و 29/3 مگابایتی در بدترین شرایط قرار گرفتند.
در تنظیمات کیفیت بالا، خروجی فایل 24 صفحه ای ما از Acrobat 9 و PDF Export برنامه پاورپوینت هنوز در حدود 4 مگابایت حجم دارد. از سوی دیگر، Foxit Phantom با گستاخی یک فایل تقریباً 40 مگابایتی را تحویل می دهد. اگر بخواهید این فایل نمایشی را از طریق ایمیل برای شخص دیگری بفرستید، چنین حجمی به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود. ( جدول 3)

کیفیت پیش فرض

فایل نمایشی 115 صفحه ای پاورپوینت با استفاده از ابزار آفیس مایکروسافت تنها در مدت 23 ثانیه به یک سند PDFتبدیل شد. عملکرد Foxit Phantom نیز در این جا بسیار سریع بود. بقیه محصولات به زمانی در حدود 2 دقیقه برای اتمام کار خود نیاز داشتند.
فایل نمایشی 24 صفحه ای پیچیده پاورپوینت ما نیز با استفاده از تنظیمات پیش فرض ابزار توکار آفیس به سرعت تبدیل شد. باید اضافه کنیم که کیفیت تصویری PDF به دست آمده کاملاً قابل قبول بود. سایر ابزارها به استثنای Foxit Phantom به زمان بسیار بیشتری نیاز داشتند. Acrobat 9 Standard برای تکمیل کار خود به یک دقیقه و 42 ثانیه زمان نیاز داشت، بدون آن که کیفیت بصری بالاتری را با تنظیمات پیش فرض خود تأمین کند. ( جدول 4)

کیفیت بالا

زمان مورد نیاز برای ایجاد یک PDF با کیفیت بالا از سند 115 صفحه ای پاورپوینت در برنامه های مختلف تا حدود زیادی متفاوت است. این کار برای PDF Export مایکروسافت 36 ثانیه طول می کشد، در حالی که سایر ابزارها به بیش از 1 تا 2 دقیقه زمان برای همین تبدیل نیاز دارند. در مورد فایل نمایشی 24 صفحه ای، باز هم PDF Export پاورپوینت اولین ابزاری بود که خروجی خود را تحویل داد. Acrobat 9 در این رقابت آخرین
جایگاه را به دست آورید. (جدول 5)

جمع بندی

اگر می خواهید اسناد PDF را ایجاد کنید اما تمایلی به خرید Adobe Acrobate9 ندارید، چند گزینه دیگر نیز در اختیار شما قرار دارند. ما در این مقاله به بررسی 5 ابزار برای انجام این کار پرداختیم و به نتایج بسیار متنوعی رسیدیم. مجموعه های آفیس 2007 و آفیس 2010 مایکروسافت با یک تابع PDF Export توکار ارائه می شوند. این ابزار از فرم ها و یا ویژگی های پیچیده پشتیبانی نمی کند، اما اگر نیاز اصلی شما تبدیل اسناد آفیس به فرمت PDF باشد، به خوبی کار خواهد کرد. ما متوجه شدیم که این ابزار با اختلاف زیادی نسبت به رقبای خود سریع ترین راه حل ایجاد PDF به شمار می آید، در حالی که برای تبدیل فایل های بزرگ وپیچیده پاورپوینت مورد استفاده در آزمایش های ما تنها به 8 تا 36 ثانیه زمان نیاز داشت. انجام همین کار بر روی سایر ابزارها بین یک تا دو دقیقه طول می کشید. اکثر فایل های به دست آمده به اندازه کافی برای ارسال از طریق ایمیل، کوچک هستند.
Free PDF 4.02 وPDF Creator 1.0.1 هر دو به ضمیمه منبع باز Ghostwrite نیاز دارند. هر دو برنامه مذکور عملکرد مشابهی را به نمایش می گذارند اما Free PDF کمی سریع تر بوده و علاوه بر ایجاد اسناد از توانایی ترکیب کردن آن ها نیز برخوردار است.در مقابل، PDF Creator به احتمال ساده ترین ابزار در این گروه به شمار می آید. اندازه فایل های ایجاد شده توسط هردو ابزار، تقریباً یکسان است.


سپس نوبت به Foxit Phantom PDF Creation Suite 2.0 می رسد. این ابزار رایگان نیست، اما با قیمت 129 دلاری خود هنوز بسیار ارزان تر از Acrobat 9 Standard شرکت ادوبی است. از نقطه نظر ویژگی ها، Phantom به خوبی با ادوبی رقابت می کند. هر دو ابزار از قابلیت های بازچینی، اضافه کردن و حذف صفحات یا مدیریت فرم ها برخوردارند و از توضیحات و قابلیت های همکاری نیز پشتیبانی می کنند. با این حال، ابزارFoxit به بعضی از گرافیک ها در سند 24 صفحه ای پاورپوینت ما آسیب رساند و ما نتوانستیم این مشکل را برطرف کنیم.
Foxit Phantom PDF Creation Suite 2.0 به وعده خود در مورد سریع بودن عمل می کند، اما عملکرد آن در ایجاد اسناد PDF به بهای حجم بالای فایل های به دست آمده تمام می شود. تمام اسنادی که در آزمایش های ما توسط این برنامه ایجاد شدند به 19 تا 39 مگابایت فضای دیسک سخت نیاز داشتند. در نتیجه، اگر می خواهید اسناد PDF خود را از طریق ایمیل برای شخص دیگری بفرستید،Phantom به طور حتم گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.
در انتها، به Acrobat 9 Standard سیصد دلاری شرکت ادوبی می رسیم. این ابزار در هنگام ایجاد اسناد PDF عملکرد کندی دارد. با این حال، Acrobat 9 تقریباً همیشه کوچک ترین اندازه فایل را تولید می کند و فراگیر ترین راه حل موجود به شمار می آید.
اگر شما تنها برای به اشتراک گذاشتن اسناد مورد نظر خود به ایجاد فایل های PDF نیاز دارید، می توانید از ابزار توکار خود مجموعه آفیس استفاده کنید. بسته های ارزان تر این مجموعه ها قیمتی در حدود مجموعه Acrobat 9 Standard ادوبی دارند اما با خرید آن ها کپی هایی از ورد، اکسل و پاورپوینت را نیز به دست خواهید آورد.

به علاوه، این راه حل نتایج بسیار خوبی را برای ایجاد PDFهای ابتدایی در اختیار شما می گذارد. Free PDFو PDF Creator گزینه های بی نقصی برای استفاده های گاه و بیگاه هستند. از سوی دیگر، Phantom PDF Creation Suite 2.0 تنها زمانی به عنوان یک گزینه مطرح می شود که بتوانید با فایل های بزرگ کنار بیایید.
منبع:نشریه عصر شبکه 113

چند ترفند جالب

چند ترفند جالب

1- برای ایجاد یک Folder بدون نام اول یک Folder ایجاد می کنیم و بر روی آن Right Click می کنیم و گزینه Rename را انتخاب می کنیم در همین حال کلید Alt را پایین نگه داشته و از شماره های سمت راست صفحه کلید شماره 255 را می زنیم و بعد Enter می کنیم .
2- چگونه گزارش مشکل در Windows Xp را غیر فعال کنیم ؟
Control panel خود را باز کنید. بر روی Performance and Maintenance کلیک کنید . سپس به قسمت System بروید . بر روی Advenced کلیک کنید . بر روی error reporting در زیر پنجره کلیک کنید . Disable error reporting را انتخاب کنید و با فشار بر روی Ok از صفحات خارج شوید
3- کلید میانبر Internet Explorer
Ctrl+Enter این کلید در نوار آدرس اینترنت اکس پلورر باعث گذاشته شدن خودکار کلمه های www & com میشود .
4- پاک کردن URL از نوار آدرس
اگر بخواهید یکی از URL هایی که در نوار آدرس دیده میشود را پاک کنید باید از ریجستری استفاده کنیم.
این کلید را در ریجستری پیدا کنید
HKEY_CURRENT_USER\Default\Software\Microsoft\Internet Explorer\Typed URLs
به این ترتیب در ستون سمت راست می توانید فهرس نشانی هایی که تایپ کرده اید را ببینید...روی هر کدام از آدرس هایی که نمی خواهید راست کلیک کنید و گزینه Delete راانتخاب کنید.
منبع:iran4me.com

وقتی رایانه روشن می شود

وقتی رایانه روشن می شود

اگر هنگام روشن نمودن رایانه به نوشته های روی صفحه نمایش دقت کرده باشید ، مطمئنا نام BIOS به چشمتان خورده است. بایوس معمول ترین نوع حافظه های فلاش هستند. حافظه های فلاش حافظه هایی هستند که اطلاعات داخل آنها با قطع منبع تغذیه الکتریکی از بین نمی رود. بایوس برگرفته از حروف اول کلماتی به معنای «سیستم ورودی و خروجی مقدماتی» است. بایوس چند وظیفه متفاوت دارد که مهمترین آنها بارگذاری سیستم عامل است.
هنگامی که شما رایانه خود را روشن می کنید و ریز پردازنده ، قصد اجرای اولین دستورالعمل ها را دارد ، این دستورالعمل ها را باید از جایی دریافت کند. اما نمی تواند آنها را مستقیما از سیستم عامل دریافت کند. زیرا سیستم عامل بر روی دیسک سخت قرار دارد و CPU نمی تواند بدون هیچ دستورالعملی به آن دسترسی پیدا کند.
یکی از وظایف بایوس ارسال این دستورالعمل های مقدماتی به CPU است. هنگامی که رایانه را روشن می کنید، بایوس کارهای زیر را به ترتیب انجام می دهد: 1 بررسی CMOS برای تنظیمات سیستم. (بعد از روشن نمودن رایانه هنگامی که با فشردن کلید Del یا دکمه های دیگر وارد محیط Setup می شوید و تنظیمات اساسی سیستم را انجام می دهید این تنظیمات در CMOS که یک تراشه روی مادربرد است ذخیره می شوند.) 2 بارگذاری راه اندازهای دستگاه ها و گرداننده های وقفه های سیستم. 3 آماده سازی ثبات ها و مدیریت تغذیه (لازم به توضیح است که ثبات ها حافظه های بسیار کوچک و سریعی هستند که در داخل CPU قرار دارند و CPU به طور مستقیم به آنها دسترسی دارد) 4 انجام آزمایش خودکار سخت افزارها و نمایش تنظیمات سیستم. 5 یافتن دستگاه راه انداز و به کار انداختن آن. همان طور که گفته شد ، اولین چیزهایی که بعد از روشن نمودن رایانه مشاهده می کنیم ناشی از اعمال بایوس است که هر یک مفاهیم خاصی دارند. مثل مقدار حافظه موجود بر روی سیستم ، مدل و نوع کارت گرافیکی و مادربرد ، سرعت CPU ، نوع دیسک سخت و....
گرداننده های وقفه ها ، قطعات نرم افزاری کوچکی هستند که مانند یک مترجم بین قطعات سخت افزاری و سیستم عامل عمل می کنند. راه اندازهای دستگاه ها نیز قطعات نرم افزاری دیگری هستند که سخت افزارهای پایه از قبیل صفحه کلید و ماوس و دیسک های سخت و فلاپی درایو را شناسایی می کنند. بعد از بارگذاری این نرم افزارها و مقداردهی اولیه به ثباتها ، بایوس به بررسی سالم بودن کارت گرافیکی می پردازد.
اکثر کارتهای گرافیکی یک بایوس کوچک مخصوص به خود دارند که حافظه و پردازنده روی کارت گرافیکی را آماده کار می کند. در غیر این صورت معمولا در یک تراشه جداگانه روی مادربرد ، اطلاعات مربوط به راه انداز کارت گرافیکی قرار دارد که بایوس اطلاعات موجود در آن را بارگذاری می کند.
در قدم بعدی بایوس چک می کند که آیا شروع کار رایانه ناشی از روشن شدن رایانه است که به اصطلاح به آن Cold boot گویند و یا ناشی از راه اندازی مجدد رایانه است.
در صورت تشخیص راه اندازی مجدد، بایوس از بقیه تست های اولیه صرف نظر می کند. در غیر این صورت بایوس از صحت سلامت RAM با انجام تست خواندن و نوشتن در هر نشانی حافظه اطمینان حاصل می کند. سپس درگاههای PS/2 یا USB را برای وجود صفحه کلید یا ماوس چک می کند. سپس گذرگاه های PCI را جستجو می کند و در صورت یافتن این گذرگاه ها کارتهای نصب شده بر روی آنها را بررسی می کند. در صورتی که بایوس در این روالها با خطایی مواجه شود، با یک سری بوق یا نمایش پیغام ، کاربر را از وجود خطا آگاه می کند. خطاهای یافت شده در این بخش ، تقریبا همیشه سخت افزاری هستند. البته همیشه این خطاها ناشی از خرابی نیست و گاهی ناشی از اتصال ناصحیح و گاهی از عدم وجود یک قطعه لازم الوجود مثل RAM یا کارت گرافیک حکایت دارد. گاهی نیز از یک ناسازگاری لحظه ای است که امکان دارد با یک راه اندازی مجدد، مشکل رفع شود. اما همیشه باید خطاهای اعلام شده توسط بایوس را جدی گرفت. بعد از این مرحله بایوس به تقدم دستگاه های ذخیره سازی ، به منظور بوت کردن می پردازد و در صورت عدم وجود یکی ، به سراغ دیگری می رود. به طور کلی مفهوم بوت کردن به بارگذاری و اجرای سیستم عامل بازمی گردد. تعیین ترتیب دستگاه راه انداز و دیگر تنظیمات سیستم از طریق ورود به CMOS Setupامکانپذیر است. البته تغییر ناشیانه این تنظیمات موجب می شود که دستگاه به درستی راه اندازی نشود. بایوس برای ذخیره سازی تغییرات تنظیمات ، از فناوری CMOS استفاده می کند. با این فناوری ، یک باتری لیتیم کوچک ، توان کافی برای نگه داشتن تنظیمات شما را برای چند سال دارد. در صورت قطع این منبع تغذیه کوچک یا تمام شدن عمر باتری تنظیمات شما از بین رفته و به حالت پیش فرض کارخانه باز می گردد. با آمدن دستگاه ها و استانداردهای جدید ، گاهی بایوس ها نیاز به به روزرسانی پیدا می کنند. چون نرم افزار بایوس در نوعی حافظه فقط خواندنی ذخیره شده است ، تغییر آن کمی سخت تر از به روزرسانی دیگر نرم افزارهاست.
به همین منظور نیاز به یک برنامه ارائه شده توسط شرکت سازنده نیاز خواهید داشت.
بنابراین باید تاریخ و نوع بایوس خود را هنگام راه اندازی سیستم بخوانید و با مراجعه به سایت شرکت سازنده نرم افزار مربوطه را در صورت وجود دریافت کنید و بعد از کپی کردن آن نرم افزار داخل فلاپی و راه اندازی سیستم توسط آن فلاپی ، عمل به روزرسانی را انجام دهید. برای انجام این کار باید خیلی مراقب باشید و توجه کنید که نرم افزار مورد استفاده شما دقیقا مربوط به نوع بایوس شما باشد و نه مدلهای دیگر آن. در غیر این صورت ممکن است بایوس و در نتیجه آن سیستم شما از کار بیفتد و بلااستفاده شود.
منبع:iran4me.com