مدیریت فتوبلاگ به کمک نرم افزار Pixelpost
معرفی کلی بخش مدیریتی
همان طور که در قسمت اول مشاهده کردید، در آخرین مرحله نصب Pixelpost با کلیک روی لینک Finished وارد بخش مدیریتی این سیستم مدیریت محتوا خواهید شد. بخش مدیریتی Pixelpost به طور پیش فرض شامل منوهای New Image(تصویر جدید)،Images (تصاویر)، Categories (موضوعات)، Option(تنظیمات)، General Info (اطلاعات کلی)، Addons (افزونه ها) و Logout (خروج) است که من شما را با مهم ترین قسمت های آن آشنا خواهم ساخت.
انتخاب قالب
قبل از ارسال عکس بهتر است به فکر ظاهر فتوبلاگ باشیم. در Pixelpost به صورت پیش فرض امکان انتخاب یکی از دو قالب Horizon و Simple از طریق منوی Options و سپس Templates وجود دارد. به این منظور تنها کافی است از منوی کرکره ای، قالب موردنظر خود را انتخاب کنید و روی دکمه Update کلیک کنید. اما اگر این دو قالب شما را راضی نمی کند، می توانید به آدرس http:// www. Pixelpost.org/extend/templates رفته و از میان نود قالب، قالب دلخواه خود را انتخاب کنید. افزودن یک قالب به Pixelpost نیز بسیار ساده است. تنها کافی است پوشه فایل های قالب را که دانلود کرده اید به پوشه Templates در جایی که سایر فایل ها و پوشه های Pixelpost روی سرور قرار دارند، آپلود کنید. پس از این کار، امکان انتخاب قالب از منوی کرکره ای مذکور وجود دارد.
فتوبلاگ خود را خوشمزه تر کنید!
همان طور که می دانید برای اغلب سیستم های مدیریت محتوا، افزونه هایی (Plug-in یا Addon) نوشته می شود که قابلیت های جدیدی را به همراه دارند. Pixelpost نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما می توانید با مراجعه به آدرس http://www. Pixelpost.org/extend/addons افزونه های بسیاری را به Pixelpost اضافه کرده و فتوبلاگ خود را خوشمزه تر کنید! نصب یک افزونه در Pixelpost مشابه نصب قالب، اما کمی پیچیده تر است.
با وجود این، کلیت کار این است که باید پوشه فایل های افزونه ای را که دانلود کرده اید به پوشه Addons جایی که سایر فایل ها و پوشه های Pixelpost روی سرور قرار دارند، آپلود کنید. سپس باید از طریق منوی Addons با کلیک روی عبارت OFF، افزونه موردنظر را فعال کنید (عبارت On در مقابل هر افزونه به معنای فعال بودن آن است). البته به صورت پیش فرض چندین افزونه در قسمت Addons بخش مدیریتی قرار دارند که مهم ترین آن ها افزونه های ضداسپم هستند و حتماً توصیه می کنم یکی از آن ها به عنوان مثال، Akismet یا Defensio را فعال کنید (این دو افزونه با یکدیگر کار نمی کنند). علاوه بر این، تنظیمات بیشتر از طریق منوی Options و سپس Spam Control قابل دسترس هستند. در این قسمت می توانید کلمه یا IP موردنظر خود را در قسمت Referrer Banned List وارد کرده و روی دکمه Update All Banlists کلیک کنید تا دریافت اسپم ها محدودتر شوند. البته یکی از مشکلاتی که ممکن است گرفتار آن شوید دریافت بیش از حد اسپم است. در حقیقت، با وجود افزونه های مذکور باز هم ممکن است اسپم هایی منتشر شوند یا حجم زیاد اسپم ها پهنای باند زیادی را اشغال کنند.
ارسال عکس به فتوبلاگ
اکنون زمان آن فرا رسیده است که اولین عکس را ارسال کنید. به این منظور در منوی New Image و در قسمت Post New Image (ارسال یک عکس جدید) روی دکمه Browse کلیک کنید تا مکان عکس موردنظر را مشخص کنید. سپس در قسمت Image Titel و Tags به ترتیب عنوان عکس و تگ های مرتبط را وارد کنید. در Pixelpost امکان دسته بندی عکس ها نیز وجود دارد که البته در حالت پیش فرض تنها عبارت default در آن قسمت نمایش داده می شود. با وجود این، جای نگرانی وجود ندارد. می توانید عکس را آپلود کنید و پس از افزودن موضوع دلخواه از منوی Categories، عکس خود را از طریق منوی Images به موضوع موردنظر بیافزایید. پس از انتخاب موضوع می توانید در قسمت Image description/text توضیحی در مورد عکس خود بنویسید. در انتها اگر نمی خواهید زمان ارسال یا نحوه پذیرش نظرات را تغییر دهید، روی دکمه Upload کلیک کنید. پس از کمی انتظار عکس شما در پایین همان صفحه، نمایش داده خواهد شد و این به منزله ارسال موفقیت آمیز عکس شما است. در مورد نحوه پذیرش کامنت نیز باید بگویم، امکان تغییر آن به سه حالت Publish instantly (انتشار بی وقفه)، To moderation queue (انتظار برای تایید) و Disable Commenting (غیرفعال کردن بخش نظرات) وجود دارد. البته از طریق منوی Options و سپس General نیز میتوان یک حالت پیش فرض تعیین کرد.
سخن آخر
همان طور که در قسمت اول نیز به آن اشاره شد، برای راه اندازی یک فتوبلاگ راه های مختلفی وجود دارد. ساده ترین آن استفاده از سرویس دهندگان رایگان وبلاگ است، اما Pixelpost ابزاری است که به صورت حرفه ای برای این کار طراحی شده که بسیار مشهور و قدرتمند است و من در این سلسه مقالات سعی کردم شما را به طور کامل با روند راه اندازی فتوبلاگ به کمک Pixelpost آشنا سازم.
Adobe PDF کتابی از جنس صفر و یک
PDF چیست؟
PDF (Portable Document Format) فرمتی است که توسط شرکت Adobe طراحی شده و به معنای فرمت سند قابل انتقال است. قابل انتقال به این معنی که شما یک فایل را با این فرمت ذخیره می کنید و آن را میان هزاران نفر به اشتراک می گذارید. این فرمت در سال 1990 توسط ادوبی تولید و خیلی زود فراگیر شد. یکی از عوامل اصلی برای موفقیت این فرمت در جهان فناوری، امنیت بالای این فرمت است که برای خواندن و ویرایش سند می توان رمز تعریف کرد و دیگری مطابقت آنچه که در کامپیوتر مشاهده می شود با فایل چاپ شده است و به تعبیری دیگر PDF سندی عکس گونه است. دلیل دیگر محبوبیت این فرمت، کم حجم و فشرده بودن آن است و از همین رو این فرمت به سادگی توسط گوشی های تلفن همراه، کامپیوتر و کتابخوان های الکترونیکی قابل نمایش است. سازمان بین المللی استانداردسازی (ایزو) این فرمت را به عنوان استاندارد برای اسناد و مدارک الکترونیکی تصویب کرد. به همین دلیل، بیشتر کتاب های الکترونیکی با این فرمت عرضه می شوند.کتابی از جنس صفر و یک
کتابخوان های دیجیتالی (PDF Readers) این روزها به یکی از پرفروش ترین محصولات حوزه سخت افزار تبدیل شده اند. در این قسمت سعی داریم تا نگاهی کوتاه به این دستگاه های موجود در بازار داشته باشیم. در حال حاضر، بسیاری ترجیح می دهند برای خواندن کتاب از دستگاه های کتابخوان الکترونیکی استفاده کنند. با وجود انبوهی از کتاب های الکترونیکی که در قالب PDF ارائه می شوند و همچنین وجود کتابخانه های الکترونیکی بسیار، تعداد مشتاق به این حوزه روبه افزایش است. هم اکنون شرکت آمازون که با دستگاه Kindle نخستین و بزرگ ترین تولیدکننده دستگاه های کتابخوان الکترونیکی در جهان به شمار می آید، با رقبایی از جمله شرکت Barnes & Noble و محصول آن به نام Nook مواجه است که البته در آن میان، رقبای دیگری از جمله دستگاه Reader سونی، Que ساخت شرکت Plastic Logic و eSlick ساخت شرکت Foxit Software نیز وجود دارند.تاثیر و تحولات پی دی افی!
حضور PDF از سال 1990 تاکنون زمینه ساز اتفاقاتی در حوزه نرم افزار و سخت افزار بوده است. از جمله این تحولات می توان به ایجاد کتابخانه های الکترونیکی و مجازی و سهولت در حوزه آرشیو اشاره کرد. این موضوع زمینه انقلاب در حوزه صنعت چاپ، نشر، کتابداری و آرشیو بوده است.کتابداری الکترونیک
در حوزه کتاب و کتابداری هرچند که هیچ چیز نمی تواند جای واقعی یک کتاب را بگیرد، اما حضور کتاب ها و کتابخانه های الکترونیکی امری اجتناب ناپذیر است که دلایل مختلف دارد. کم حجم و سریع بودن و نیز سرعت بالای دسترسی از جمله این دلایل به شمار می آیند. به عنوان مثال، شما می توانید با یک وسیله الکترونیکی کوچک مانند تلفن همراه یا یک کتابخوان الکترونیکی، به صدها عنوان کتاب در هر جای جهان دسترسی داشته باشید و به سرعت آنچه را که نیاز دارید با قیمتی اندک خریداری کنید.نشر ارزان
PDF علاوه بر تحول در حوزه کتابخانه ها، در حوزه چاپ و نشر نیز تحول ایجاد کرده است. همان طور که می دانید، منابع کاغذی که مواد اولیه آن را چوب تشکیل می دهد با کمبود شدیدی مواجه بوده و این کالا را به یکی از پرمصرف ترین و گران ترین کالاها تبدیل کرده است. با توجه به کاهش منابع چوبی برای تهیه کاغذ مورد نیاز در جهان، بسیاری به فکر جایگزینی کاغذ هستند. حضور PDF توانسته این مشکل را تا حد زیادی برطرف کند. این موضوع باعث شده تا نگاه به PDF به عنوان یک ابزار برای صرفه جویی در حوزه منابع ملی و نیز صرفه جویی در یکی از مهم ترین کالاهای موردنیاز بشر شناخته شود.مشکلات بر سر فراگیر شدن
با تمام مزایایی که به آن اشاره شد، هنوز موانعی بر سر راه رشد و توجه صد درصدی به این فرمت کارآمد وجود دارد.گاو صندوقی برای اطلاعات
راه اندازی گام به گام کسب و کار اینترنتی (قسمت اول)
در این بخش به زبانی ساده درباره راه اندازی کسب و کار اینترنتی صحبت خواهیم کرد. فرض بر آن است که اطلاعات بسیارکمی درباره داشتن وب سایت و تجارت الکترونیک دارید. تمامی مراحل از خرید نام دامنه و هاست گرفته تا روش های افزایش ترافیک سایت و بهینه سازی برای موتورهای جستجو و ... مورد بررسی قرارخواهد گرفت. ابتدا به توضیح مفهومی جدید می پردازیم که برتری کسب و کار اینترنتی را نسبت به روش های سنتی مشخص می کند.
درآمد پایدار چیست؟
معمولاً کسانی ثروتمند می شوند که به دنبال درآمدهای پایدار هستند. درآمدهای پایدار معمولاً زمان و انرژی زیادی از ما نمی گیرند. البته یک بار باید برای راه اندازی سیستم، وقت و هزینه کافی اختصاص داد و بعد از اتمام کار می توان با کمترین تلاش درآمد تکراری کسب کرد.
مثلاً فرض کنید یک مکانیک اتومبیل روزانه حداکثر می تواند ده اتومبیل را تعمیر کند. بنابرین درآمد او مرز مشخصی دارد و همچنین پایدار نیست. یعنی اگر یک روز کار نکند درآمدی کسب نمی کند. حال اگر این مکانیک بسته آموزشی کاملی درست کند که در آن به تعمیرکاران دیگر تجربیات خود را آموزش دهد می تواند درآمد بسیار بیشتری داشته بادشد و درآمد او پایدار است یعنی یک بار کاری را انجام می دهد و مدت ها از همان کاری که یک بار انجام شده سود کسب می کند.
اینترنت این امکان را فراهم آورده تا بتوانید با حداقل هزینه، کسب و کاری پایدار راه اندازی کنید. در مراحل پیشرفته تر کل فرآیند خرید می تواند به صورت اتوماتیک انجام شود. البته نباید این تصور اشتباه پیش آید که تمامی کارها به خودی خود انجام می شوند، بلکه فقط فرآیند فروش اتوماتیک است و باز هم نیاز به انجام کارهای فراوانی از طرف شما دارد. اولین قدم برای کسب درآمد پایدار داشتن یک وب سایت است.
برای داشتن یک سایت چه مراحلی را باید انجام داد ؟
برپاکردن یک سایت قوی، فعال و پویا که بتواند نیازهای تبلیغاتی و تجاری شما را تأمین کند، سه گام اساسی دارد
گام اول : خرید دامین و هاست
راه اندازی یک سایت وب در شبکه اینترنت معمولاً با انتخاب یک نام مناسب برای سایت و خرید فضای مورد نیاز برای قراردادن اطلاعات قابل نمایش در شبکه اینترنت از طریق یک شرکت خدمات میزبانی وب که به اختصار «هاست» (Host به معنی میزبان) نامیده می شود، آغاز می شود.
برای ثبت کردن نام یا دامین سایت (مثل modiresabz.com) ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که این نام توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد. این کار را می توانید به کمک شرکتی که در زمینه ثبت دامین فعالیت می کند انجام دهید. سپس باید مبلغ ناچیزی (معمولاً بین 8 تا 15 هزار تومان ) بابت حق ثبت این نام به صورت سالانه بپردازید. برای اطمینان از موجود بودن نام مورد نظر می توانید به سایت whois365.com مراجعه کنید.
در انتخاب نام دامنه به موارد زیر توجه کنید :
1-امکان تایپ اشتباه نام دامنه کمتر باشد.
2-از حداقل حروف استفاده شود. 3
3-به خاطر سپردن نام دامنه آسان باشد.
دامنه های فارسی
موضوع بسیار جالبی که اخیراً اتفاق افتاده آن است که امکان ثبت دامنه های فارسی فراهم شده است. یعنی نام سایت شما می تواند مثلاً «net. بازاریابی» باشد. این امکان بسیار با ارزش است. زیرا از دیدگاه موتورهای جستجویی مانند گوگل زمینه کاری سایت کاملاً مشخص می شود.
گام دوم : خریداری هاست
پس از ثبت دامین نوبت به گرفتن فضای وب می رسد. برای این منظور باید یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب را برگزینید. این شرکت ها نیز خدمات خود را به صورت سرویس سالانه ارائه می دهند. به این معنی که باید هر سال مجدداً بابت نگهداری فایل ها و اطلاعات سایت خود روی کامپیوترهای شرکت میزبان مبلغی بپردازید. هزینه خدمات میزبانی به عوامل مختلفی بستگی دارد و در بازار این خدمات می توانید طیف متنوعی از قیمت ها را بیابید. از جمله مهم ترین عوامل تعیین کننده در این قیمت ها، حجم فضای وب (بر حسب مگابایت )، پهنای باند اختصاص داده شده برای تبادل اطلاعات بین سایت شما و شبکه اینترنت (برحسب مگابایت یا گیگابایت در ماه ) و فناوری ها و امکانات از پیش نصب شده روی کامپیوتری است که اطلاعات سایت شما روی آن قرار می گیرد و اصطلاحاً «سرور» (server) نامیده می شود. هزینه سالانه تمدید اجاره فضای وب روی هاست و تمدید حق ثبت دامین به صورت مستقیم توسط صاحب سایت باید پرداخت شود و ارتباطی با طراحی سایت و نرم افزار مدیریت محتوای آن ندارد.
انواع هاست
هاست های ویندوزی و هاست های لینوکسی
اگر از زبان برنامه نویسی PHP استفاده شود هاست باید لینوکسی باشد. البته هاست های ویندوزی هم وجود دارند که این زبان را پشتیبانی می کنند.
اگر از فناوری ASP استفاده شود باید هاست ویندوزی تهیه کنید. قیمت هاست های ویندوز معمولاً گرانتر از هاست لینوکس هستند.
برای ارتباط با هاست و اضافه کردن فایل به آن معمولاً از نرم افزارهای FTP Server استفاده می شود. این نرم افزارها امکان انتقال فایل بین کامپیوتر و هاست را فراهم می کنند.
گام سوم : طراحی ظاهر گرافیکی سایت
گام سوم طراحی ظاهر گرافیکی یا بصری سایت است. در این مرحله عناصر بصری قابل نمایش در سایت تان و ظاهر کلی آن طراحی می شود. این کار مشابه طراحی یک بروشور یا کاتالوگ است. انتخاب رنگ، لوگو، الگوی کلی و جزئیات متنی و گرافیکی صفحات مختلف سایت در این مرحله انجام می شود.
دقت کنید که برخلاف یک بروشور یا کاتالوگ که پس از چاپ نمی توان آن را تغییر داد، ظاهر گرافیکی یک سایت همواره قابل اصلاح است. بنابراین کافی است که اولین نسخه سایت از نظر گرافیکی حداقل معیارهای مورد نظر شما را داشته باشد. برای بهتر کردن و کامل کردن آن همیشه وقت هست. هر چقدر ظاهر گرافیکی سایت زیباتر و پیچیده تر باشد، زمان بیشتری برای طراحی آن لازم است و بودجه بیشتری را نیاز دارد. ئ
طرح های از پیش ساخته شده ای وجود دارند که تمپلیت (Template) سایت نامیده می شوند. برای شروع بهتر است یک تمپلیت را برگزینید و سپس تغییرات دلخواه را بر آن اعمال کنید. آشنایی با فتوشاپ برای این کار لازم است.
در مقاله های آینده به روش های ساخت وب سایت می پردازیم.
راهنمای جامع آفیس 2010(1)
تغییرات بزرگ
یک موضوع قطعی در مورد اینترفیس ریبونی آفیس 2007 وجود دارد: شما عاشق آن شده اید و یا از آن نفرت دارید.ریبون قابل سفارشی سازی
این یک شاهکار است، هرکسی از Excel, Word و یا سایر نرم افزارهای کاربردی مجموعه آفیس، به روش خاص خودش استفاده می کند. بعضی از کاربران، به ندرت بسیاری از فرامین را لمس می کنند، اما ممکن است با پیشرفته ترین توابع داخل برنامه ها، بطور عمیقی سر و کار داشته باشند. گروهی از توابع که نمی توانید آنها را بر روی برگه های اینترفیس ریبونی پیدا کنید، اما برای روش کار شما حیاتی هستند.نمای Backstage
دومین قابلیتی که بسیاری از کاربران به آن علاقه پیدا خواهند کرد، نمای Backstage است. این یک صفحه اختصاصی است که با کلیک بر روی منوی فایل در گوشه بالا و سمت چپ پنجره برنامه( که جایگزین آیکن آفیس در نسخه 2007 شده است) می توانید به آن دسترسی پیدا کنید و تمام خصوصیات مرتبط با فایل و نرم افزار کاربردی را در مقابل محتوای آن نمایش می دهد. بنابراین، مواردی نظیر چاپ، متادیتا، فهرستی از فایل هائی که اخیراً باز شده اند، گزینه های اشتراک گذاری و نظایر آنها در این صفحه دیده می شوند.تمام این گزینه ها ارتقاء یافته اند تا استفاده از آنها آسانتر گردد.ظاهر و رفتار
بطور کلی می توان گفت که آیکنهای جدید یک نوسازی مثبت از نمونه های قبلی به حساب می آیند و بلافاصله قابل شناسائی هستند. با اینحال درباره الگوی رنگی برنامه ها کمتر متقاعد شدیم. شما می توانید الگوی مورد نظر خود را بین آبی، سیاه و نقره ای انتخاب کنید. در عین حال، ما بر این باور هستیم که اکثر مردم الگوی آبی را انتخاب خواهند کرد، زیرا مطمئناً مزاحمت کمتری را برای چشمها به همراه دارد. برای تغییر الگوی رنگی اینترفیس، می توانید به نمای Backstage رفته و بر روی گزینه Options کلیک نمائید، حالا در صفحه General یک منوی dropdown را در کنار عنوان «Color Scheme» خواهید دید.روش متحد
روش ثابت و نامتناقض مایکروسافت در مورد اینترفیس کاربری، همان جائی است که همه چیز هوشمندانه تر می شود. این وضعیت با معرفی آشکار اینترفیس ریبونی در Outlook و OneNote آغاز می گردد که هر دو نرم افزار کاربردی مذکور در نسخه های 2007 خود به سیستم منوی معمولی مقید شده بودند. این موضوع باعث می شود که آموزش مجدد پرسنل و حتی اعضای خانواده تان بسیار آسانتر باشد: به محض آنکه درک ساختار ابتدائی اینترفیس ریبونی آغاز شود، بسیاری از مردم به کشف جنبه هائی از عملکردهای آفیس می پردازند که تاکنون هرگز چیزی درباره آنها نمی دانسته اند. با لزوم استفاده از یک اینترفیس واحد در تمام نرم افزارهای کاربردی آفیس، یادگیری آن بسیار ساده تر خواهد شد.راهنمای سفارشی سازی ریبون
1- ما در این مثال تصمیم داریم یک برگه را برای بچه ها راه اندازی کنیم، زیرا به هر حال آفیس برای افراد بزرگسال طراحی شده است. اولین گام این است که بر روی ریبون، کلیک راست نموده و سپس گزینه « Customize the Ribbon...» را انتخاب کنید. در صفحه ای که ظاهر می شود، شما می توانید تمام برگه های از پیش تعریف شده را در سمت راست مشاهده کنید که با آنچه توسط مایکروسافت، « Groups » نامیده می شود، تکمیل شده است ( برای مثال، فرامین متنوع در بالای Font بر روی برگه Home نرم افزار کاربردی Word).Outlook
Outlook به اردک زشت مجموعه آفیس 2007 تبدیل شده بود، تنها نرم افزار کاربردی مهمی که اینترفیس ریبونی جدید را ارائه نمی کرد زیرا طراحان مایکروسافت به اندازه کافی برای پیاده سازی اینترفیس ریبونی در آن فرصت نداشتند. اما این بار اینترفیس ریبونی بطور کامل در Outlook پیاده سازی گردیده و در عین حال ویژگیهای جدیدی که به آن اضافه شده اند از هر نرم افزار کاربردی دیگری در مجموعه آفیس بیشتر است، هر چند که همه آنها منعکس کننده یک موفقیت نیستند.تقویم
Calendar نیز با چند ویژگی ظریف جدید همراه شده است که زندگی را برای کاربرانی که در داخل شرکت خود از Outlook استفاده می کنند، آسانتر خواهد نمود. Outlook حالا یک پیش نمایش کوچک از تقویم شما را با درخواستهای ملاقات ارائه می کند که مشاهده اسلاتهای مجاور قرارهای ملاقات و اداره برخوردهای احتمالی در برنامه های زمانبندی شده را آسانتر می نماید. کلیدهائی که به شما اجازه می دهند یک زمان جدید را برای یک قرار ملاقات پذیرفته، رد کرده و یا پیشنهاد دهید، اکنون به منوهای dropdown اضافه شده اند که گزینه ای برای ارسال و یا عدم ارسال یک پاسخ را فراهم می کنند و جایگزین جعبه محاوره ای خسته کننده ای که قبلاً ظاهر می شد، گردیده اند.راهنمای راه اندازی تقویمهای مشترک در Schedule View
1-Schedule View یک ویژگی جدید در بخش Calendar نرم افزار کاربردی Outlook 2010 است که مثلاً برای مدیرانی که می خواهند اقدامات تیم خود را دنبال کنند و یا تیمهای فروشی که نیاز دارند بر قرار ملاقاتهای یکدیگر نظارت داشته باشند، بسیار ایده آل خواهد بود. برای باز کردن نمای Schedule ، بر روی Calendar کلیک نموده و سپس Schedule View را از برگه View انتخاب نمائید.تماسها و وظایف
بخش Contacts در مقایسه با آفیس 2007 تقریباً هیچ تغییری و تنها ضمیمه قابل ذکر در اینجا، Suggested Contacts است. اگر یک پیام eMail متناظر با شخصی را داشته باشید که از قبل در فولدر Contacts شما قرار ندارد، Outlook بطور خودکار یک کارت تماس را برای او ایجاد و سپس نام و آدرس eMail وی را در فیلدهای مربوطه درج می کند. اگر این ویژگی می توانست شماره تلفنها و آدرسها را نیز مثلاً از امضای eMail مورد نظر استنتاج نماید بسیار بهتر بود، اما به هر حال یک ویژگی کوچک به حساب می آید که در وقت شما صرفه جوئی خواهد کرد. Tasks صرفنظر از اینکه از اینترفیس ریبونی بهره می گیرد، هیچ چیز جدیدی را ارائه نمی کند که بتوان به آن اشاره نمود.
راهنمای جامع آفیس 2010(2)
Excel
با وجود آنکه از نظر ظاهری چندان مشخص نیست، اما تفاوتهای فراوانی مابین Excel 2007 و Excel 2010 وجود دارد. ضمیمه های متعدد اینترفیس ریبونی، نمای Backstage جدید و چند ویژگی اضافی دیگر نظیر Sparklines در میان این تفاوتها قرار دارند. در عین حال، این موضوع کاملاً حقیقت دارد که یک نرم افزار« متوسط » می تواند در یک چشم بر هم زدن از نسخه 2007 به نسخه 2010 این نرم افزار کاربردی سوئیچ نماید.آنالیز پیشرفته
شاید « Slicer» شما را به یاد فیلمهای ترسناک بیندازد، اما در واقع نامی است که مایکروسافت برای ابزار جدید و فوق العاده خود برای آنالیز داده ها انتخاب کرده، ابزاری که PivotTable ها را به برنامه کاری توده کاربران خواهد کشاند. برای آن دسته از کاربرانی که احتمالاً تاکنون نام PivotTable ها را نشنیده اند، باید بگوئیم که این نوع جداول به شما امکان می دهند داده ها را با شیوه های بسیار بصری تر و قابل درک تری در مقایسه با یک جدل یکنواخت و مسطح از نتایج، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. در عین حال، این جداول بصورتی طراحی شده اند که شما هرگز با داده های اصلی تداخل نخواهید داشت.راهنمای استفاده از Sparklineها
1- در اینجا ما یک صفحه گسترده ساده را ایجاد کرده ایم که نتایج فروش یک کالای فرضی توسط یک شرکت را در 5 شهر مختلف نشان می دهد. در حالیکه تمام اعداد در اینجا قرار دارند، اما به آسانی نمی توان با یک نگاه نتیجه گرفت که بخش فروش شرکت در کدامیک از شهرها موفق تر و در کدام شهر ناموفق تر بوده است، یا اینکه سطح فروش در کدام شهر ثابت بوده است و نمایندگی کدام شهر تلاش کرده است تا بیشتری سهم را در موفقیت شرکت داشته باشد.تأثیر وب
وقتی نوبت به موضوع « تألیف مشترک »( Co-Authoring) می رسد، Excel احتمالاً بزرگترین مزیت را از آن بدست می آورد. در حالیکه کاربران Word 2010 تنها در صورتی می توانند بطور همزمان به ویرایش همزمان اسناد بپردازند که فایلهای خود را از طریق SharePoint به اشتراک گذاشته باشند، کاربران Excel 2010 می توانند از طریق Web Apps مایکروسافت صفحات گسترده را بطور مشترک تألیف نمایند.Office Web Apps
هنگامیکه مایکروسافت اعلام کرد در حال تولید نسخه های وب رایگان از نرم افزارهای کاربردی آفیس خود است، بسیاری از مردم دچار این بهت زدگی شده بودند که آیا غول نرم افزاری جهان تصمیم گرفته است جواهرات تاج خود را به کاربران ببخشد؟ مطمئناً اینطور نیست. در حالیکه با استفاده از Office Web Apps امکان ایجاد اسناد از نقطه آغازین وجود دارد( یا بهتر است بگوئیم در بعضی از موارد چنین امکانی وجود دارد)، دامنه محدود ویژگی های ارائه شده باعث می گردد که این نرم افزارهای کاربردی تنها برای ابتدائی ترین اسناد ممکن، مناسب باشند.راهنمای نحوه استفاده از Web Apps
1- برای دریافت رایگان یک حساب کاربری در SkyDrive ثبت نام کنید. اگر از قبل یک Windows Live ID را در اختیار دارید، می توانید از آن برای Sign-in استفاده نمائید. SkyDrive 25 گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان را در اختیار شما قرار می دهد، ولی اندازه فایلها به 50 مگابایت محدود شده است.Word
با وجود آنکه در اولین نگاه به نظر می رسد برای یافتن تفاوتهای Word 2010 با نسخه پیشین آن باید یک رقابت تخصصی را برگزار نمود، اما تعداد زیادی از تفاوتهای ظریف آنها تنها پس از چند ساعت استفاده آشکار خواهند شد. این تفاوتها را می توان به دو گروه تقسیم کرد: ارائه و بازدهی.ارائه
مایکروسافت مطمئناً نمی خواهد اسناد شما را در یک ساختار ساده و غیرجذاب زمینگیر نماید. آخرین تلاش برای زیباسازی اسناد شما( که براساس Themeها و Styleهای بهبود یافته ای که در Office 2010 معرفی شده بودند ایجاد گردیده است)، در قالب افکتهای متنی در اختیار شما قرار دارند. این افکتها به شما امکان می دهند تا افکت های گرافیکی( نظیر انعکاسها، درخشش و سایه ها) را به متن اضافه کنید که به این ترتیب به ارتقاء سطح ظاهری سند کمک کرده و یک زیبائی حرفه ای را برای صفحات عنوان و سرفصلها ایجاد می نماید( البته به شرط آنکه از افکت ها برای تزئین آنها استفاده کرده باشید). برخلاف WordArt، متن تایپ شده با استفاده از Text Effects بعنوان یک گرافیک درج نخواهد شد و به همین دلیل امکان Paste, Cut، ویرایش و تغییر ظاهر آن بر حسب تمایل شما وجود خواهد داشت.بازدهی
افرادی که زندگی حرفه ای خود را در اسناد طولانی Word سپری می کنند، از ویژگی های جدید بهره وری و بازدهی این نرم افزار راضی خواهند بود. Document Map که کاملاً مورد بازنگری قرار گرفته( و اکنون عنوان آن به Navigation Pane تغییر کرده است)، به شما امکان می دهد تا اسناد طولانی را با استفاده از تصاویر Thumbnail هر صفحه، مرور نمائید. بطور هوشمندانه ای، این ویژگی به شما اجازه می دهد تا بخشها و یا فصلهائی از سند خود را در یک موقعیت جدید Drop & Drag کنید. بنابراین اگر با کمی تأخیر تصمیم گرفته اید که نامه رئیس شرکت خود را در گزارش مالی شرکت بعد از نتایج مالی قرار دهید، می توانید نوار عنوان بخش مربوطه را به موقعیت مورد نظر خود بکشانید که شماره صفحات نیز بطور خودکار اصلاح خواهند شد. این ویژگی بر اسنادی تکیه دارد که با سرفصلها( که بطور صحیح نشانه گذاری شده اند) ایجاد شده باشند، زیرا Word به اندازه کافی باهوش نیست که بتواند خودش نقاط آغاز و پایان هر بخش را حدس بزند. Navigation Pane در عین حال منوی Find( که باز هم مورد بازنگری کامل قرار گرفته است) را در خود جای می دهد. جستجو برای یافتن عبارت مختلف، اکنون از طریق یک فهرست شبیه به موتور جستجو در اختیار شما قرار می گیرد که بخش کوچکی از متن اطراف کلمات کلیدی شما را نیز نمایش می دهد. این قابلیت در مقایسه با سیستم قبلی گردش در میان تمام انطباقهای یافته شده برای کلمه کلیدی، یک شیوه بسیار آسانتر برای یافتن بخشهائی از متن مورد نظر شما است.راهنمای نحوه مدیریت اسناد بزرگ
1- Word 2010 مدیریت اسناد بزرگ را بسیار آسانتر نموده است، اما این اسناد باید بطور صحیحی نشانه گذاری شده باشند. کار را با یک صفحه آغازین شروع کرده، عنوان سند خود را تایپ نموده و سپس Title Style را از برگه Home انتخاب کنید.