یوزرنیم پسوردهای جدید نود 32 عمو حسن

مقالات رایانه و اینترنت و ویندوز و نرم افزار و سخت افزار

یوزرنیم پسوردهای جدید نود 32 عمو حسن

مقالات رایانه و اینترنت و ویندوز و نرم افزار و سخت افزار

ده سرویس ویندوز xp که نباید غیرفعال شوند

ده سرویس ویندوز xp که نباید غیرفعال شوند
اگر در اینترنت کمی جست وجو کنید خواهید دید که مقالات زیادی در خصوص امنیت در ویندوزxp وجود دارد و در اکثر آنها به این موضوع اشاره شده است که برای حفظ امنیت ویندوز بهتر است سرویس های غیر ضروری را غیرفعال کنید. شکی نیست غیرفعال کردن سرویس های غیرضروری به کارایی سیستم و امنیت کلی آن بهبود و سطح امنیتی آن را بالا خواهد برد. اما در این مقالات به ندرت نشان می دهند که کدام یک از سرویس های موجود برای ویندوز حیاتی هستند ونباید غیرفعال شوند. در این مقاله شما باید بیاموزید که کدام سرویس از سرویس های ویندوز برای ارائه خدمت رسانی نباید غیرفعال شود و چرا.

1-DNS Client

سرویس DNS وظیفه دارد تا نام دامنه را به IP برگرداند به عنوان مثال زمانی که شما می خواهید نام دامنه http://www.ccwmagazine.com را در اینترنت مشاهده کنید این سرویس در پس پرده ابتدا نام درخواست شده از سوی شما را به IP آن باز می گرداند تا شما را به آدرس صحیح آن به یعنی //:http 79,132,212,2 برساند وآن را در مسیری برای خود ذخیره می سازد تا در دفعات بعدی درخواست شما سریع تر به مقصد برسد.
اگراین سرویس را غیرفعال کنی این عملیات در سیستم ویندوز اتفاق نمی افته و در صورت نیاز به IP سایت های خواسته شده دیگه نمی تونی بفهمی که IP اون سایت چنده.

2-Network Connections

این سرویس به ویندوز اجازه خواهد داد تا مدیریت اتصال به شبکه اعم از dial-up و شبکه های محلی و یا بی سیم را به عهده بگیرد و در تنظیمات و پیام های شبکه دخل و تصرفی داشته باشد .در کامپیوترهایی که به هیچ نوع از شبکه ها نیازی به اتصال نداشته باشند، کارایی نخواهد داشت. در حقیقت وجود این سرویس این اطمینان را به ویندوز خواهد داد تا کاربرش را به شبکه مورد نیاز متصل کند و کامپیوتر بتواند به دیگر کامپیوترهای محلی و یا جهانی متصل شود.
اگر این سرویس غیرفعال بشه نمی تونی مراحل اتصال به یک شبکه را انجام بدی و در نتیجه به هیچ شبکه ای وصل نمی شی به عبارتی شبکه بی شبکه.

3-Plug and play

توانایی اتصال به سخت افزاهای موجود در ویندوز به عهده این سرویس است. در واقعplug and play یکی از سرویس های حیاتی ویندوز XP محسوب می شود و بدون آن ویندوز شما ناپایدار خواهد بود و سخت افزارهای موجود را به رسمیت نمی شناسد. در واقع این سرویس قابلیت شناسایی و نصب سخت افزارهای موجود در سیستم را دارد. زمان بارگذاری ویندوز این سرویس شروع به کار خواهد کرد و ارتباط ویندوز با سخت افزارهای موجود را مدیریت می کند تا ویندوزتان با سخت افزارهای موجود به خوبی کار کند. پس از بارگذاری ویندوز این سرویس به کار خواهد ادامه خواهد تا زمانی که یک سخت افزار جدید به سیستم متصل شود. دراین صورت plug and play شروع به فعالیت مجدد خواهد کرد تا سخت افزار جدید را به صورت اتوماتیک به ویندوز متصل کند و آن را آماده استفاده برای کاربر بسازد.توجه داشته باشید که سرویس plug and play(upNp Universal
را با سرویس plug and play اشتباه نگیرید، مطمئن باشید uPNP را می توانید با خیال راحت غیرفعال کنید بدون اینکه مشکلی برای ویندوز شما پیش آید.
اگر سرویس plug and play غیرفعال کنی ،کامپیوتر نمی تونه سخت افزارهای جدید را شناسایی و بذاره شما ازشون استفاده کنی.

4-print Spooler

ممکن است هر کامپیوتری به پرینتر متصل شود تا کاربر بتواند مستندات ویا تصاویر را بر روی کاغذ چاپ کند، پس کاری نکنید که این سرویس غیرفعال شود .البته عملیات انجام چاپ برعهده این سرویس نیست .این کار را چاپگر انجام خواهد داد. این سرویس در ویندوز عهده دار آماده سازی چاپگر برای چاپ کردن مستندات است اگر زمانی به هردلیل منطقی یا غیرمنطقی این سرویس را غیرفعال کردید تا ویندوز امکان اتصال به پرینتر را نداشته باشد زمانی که خواستید به این عمل مبادرت ورزید حتما" از درحال اجرا بودن این سرویس اطمینان پیدا کنید وآن را از قبل فعال کنید.
زمانی که این سرویس غیرفعال بشه امکان چاپ بر روی سیستم شما تعطیل خواهد شد.

5-Remote Procedure call (RPC

تکنولوژی، دنیای پیچیده ای برای کاربران ساخته است .مثلا همین ویندوز جذابیت هایی دارد که ممکن است به چشم نیاید اما واقعا" وجود دارد. یکی از این جذابیت ها در سرویس Remote Procedure Call یا همان RPC است. این سرویس به ویندوز اجازه می دهد در محیط شبکه با یک یا چند کامپیوتر دیگر ارتباط داشه باشد. امکان ارسال چاپ در محیط شبکه نیز بستگی به سرویس RPC دارد .اگر هوس کردید این سرویس را غیرفعال کنید قبل از آن سری به این لینک بزنید تا متوجه عواقب آن شوید:
http:// www.randomtype.com/?p=11
خبر بد اگر این سرویس را متوقف کنید ویندوز بالا نمیاد ،پس بهش دست نزن.

6- Workstation

این سرویس هم مانند دیگر سرویس های ذکر شده برای ویندوز حیاتی است
Workstation وظیفه برقراری ارتباط کامپیوتر با دیگر کامپیوترهای راه دور را دارد. وجود این سرویس برای اتصال به شبکه های تحت ویندوز یا به عبارتی شبکه های طراحی شده توسط شرکت مایکروسافت ضروری است. سال ها قبل غیرفعال کردن این سرویس در ویندوز ایده خوبی به نظر می رسید؛ اما امروزه نه تنها بدون این سرویس چیزی را به دست نمی آورید بلکه داشتن خیلی امکانات را هم از دست خواهید داد. حتی کاربران خانگی هم ممکن است به این سرویس برای به اشتراک گذاری فایل ها وچاپگرخود احتیاج داشته باشند.
دوست من این سرویس رو غیرفعال نکن، چون دیگه نمی تونی به شبکه های طراحی شده با مایکروسافت وصل بشی

7-Network Location Awarenss NLA)

امروزه شبکه های WiFi ویا شبکه های متحرک تبدیل به یک نیاز اولیه شده است. شاید تا چند سال پیش صحبتی از این گونه شبکه ها به میان نمی آمد و نداشتن سرویس Network Location Awareness چندان تأثیری در عملکرد ویندوز نمی گذاشت. سرویس NLA مسئول جمع آوری و ذخیره سازی تنظیمات شبکه وآگاه سازی برنامه ها در زمان رخ دادن تغییراتی در موقعیت و تنظیمات شبکه است . به عنوان مثال زمانی که شما از کافی نت محل خود که سرویس شبکه بی سیم را ارائه می دهد جدا می شوید و به شبکه کابلی خود متصل می شوید، NLA به برنامه های ویندوز این اطمینان را می دهد که شما دیگر به شبکه بی سیم کافی نت محل متصل نیستید. علاوه براین برخی از سرویس های ویندوز درزمانی که این سرویس در دسترس باشد کار خواهند کرد.
اگه این سرویس رو غیرفعال کنی نباید انتظار داشته باشی به شبکه های بی سیم متصل بشی. در ضمن اگه خواستی از دردسر و عواقب این کار چیزی بخونی به این لینک برو:
http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=84753&mode=linear

8-DHCP Client

سرویس Dynamic Host Configuration protocol یا همان DHCP، یکی از سرویس های حیاتی ویندوز محسوب می شود. توسط این سرویس می توانید به شبکه های اطراف متصل شوید. در گذشته یعنی زمانی که سرویس DHCP برای ویندوز طراحی نشده بود راهبران شبکه مجبور بودند به صورت دستی به تعداد زیادی از کاربران IP اختصاص بدهند. اما اکنون با ورود سرویس DHCP این فرایند فرسایشی ازمیان برداشته شد و کاربران از یک مرکز DHCPبه صورت اتوماتیک IPدریافت می کنند. این سرویس وابستگی خاصی به سرویس های WINS و DNS دارد.
به هیچ وجه این سرویس را دستکاری نکنید، وگرنه مجبور می شی HP رو به صورتی دستی در ویندوز تنظیم کنی.

9-Cryptographic services

سه شنبه هرماه مایکروسافت یک لیست از به روزرسانی های ویندوز را دراختیار کاربران قرار می دهد تا کاربران مشکلات و نقایص پنهان در ویندوز را برطرف کنند. این خدمات توسط سرویس Cryptographic اتفاق می افتد. در واقع وظیفه اصلی این سرویس به روز رسانی بانک اطلاعاتی امضاهای دیجیتالی ویندوز است. به روز بودن بانک امضاهای دیجیتالی باعث می شود تا ویندوز به رسمیت شناخته شود و نرم افزارهایی که بر روی ویندوز بارگذاری می شوند بدون مشکل انجام شود و مدیریت آن برای مدیران ویندوز آسان تر انجام شود.
کاربر عزیز سرویس Cryptographicرا غیرفعال نکن، ارتباط مستقیمی بین سرویس Automatic Update و Cryptographic هست که خیلی ضروریه.

10-Automatic Updates

ویندوز XP شباهت بسیاری با بدن انسان دارد. همان گونه که یک لیوان با مواد تشکیل دهنده مقوی نیازهای ویتامینی بدن راتأمین خواهد کرد، ویندوز نیز نیاز مبرمی برای جذب ویتامین دارد. در حقیقت سرویس Automatic Updates نیز نیاز ویندوز را برطرف خواهد کرد .بسته های ترمیمی که از طریق سرویس به روزرسانی ویندوز از سایت مایکروسافت دریافت می شود، کمک بسزایی برای رفع مشکلات ویندوز به خصوص مسائل امنیتی آن خواهد کرد. زمانی که این سرویس غیرفعال باشد برای حفظ امنیت ویندوز و جلوگیری از خطرات سایبری، باید حداقل در هفته چند بار این عملیات را به صورت دستی با مراجعه به سایت به روز رسانی مایکروسافت به آدرس
http://updates.microsoft.com انجام دهید.
اگه ویندوز از طریق این سرویس ویتامین گیری نکنه ممکنه از پا دربیاد.
منبع:نشریه دنیای کامپیوتر و ارتباطات شماره 83
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد